Duński fintech Aiia właśnie rozszerzył swoją działalność na Polskę. Aiia ma ambicje, aby uruchomić i rozwinąć nowe usługi oparte o otwartą bankowość, udostępniając jej pełny potencjał polskim konsumentom.

Od ponad dziesięciu lat Aiia kształtuje otwartą bankowość w Europie, zbudowała fundament dla setek usług finansowych w krajach skandynawskich. Obecnie platforma jest dostępna dla około 337 milionów Europejczyków, ma ponad 2,7 tys. obsługiwanych banków w 21 krajach Europy, przetwarza ponad 10 milionów loginów bankowych i ponad milion płatności z konta na konto każdego miesiąca dla dużych banków i operatorów płatności e-commerce. Aiia spodziewa się, że pod koniec roku liczba dokonanych płatności wzrośnie dziesięciokrotnie.

Teraz firma zaoferuje swoją platformę otwartej bankowości także przedsiębiorstwom i instytucjom finansowym w Polsce. Dzięki niej będą one mogły oferować płatności z konta na konto czy integrować dane finansowe bezpośrednio w swoich usługach. To pozwoli sprostać nowym wymaganiom klientów i zaoferować dostęp do innowacyjnych usług.

„Tworząc naszą platformę kierowaliśmy się kilkoma podstawowymi zasadami: zapewnieniu poufności danych już na etapie projektowym, przedłożeniu jakości nad ilością – dążymy do jak najszerszej obecności na danym rynku zanim wejdziemy na kolejne oraz zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa i zgodności z obowiązującymi w danym kraju przepisami i regulacjami. Dzięki temu zbudowaliśmy platformę, która oferuje konsumentom zupełnie nowe doświadczenia w zakresie otwartej bankowości i wspiera powstawanie innowacyjnych rozwiązań finansowych. Polska jest bardzo perspektywicznym rynkiem, na którym widzimy ogromny potencjał rozwoju. Wskazuje na to duże zainteresowanie konsumentów i firm nowoczesnymi usługami finansowymi” – mówi Rune Mai, CEO i współzałożyciel Aiia.

Duński fintech Aiia, specjalizujący się w otwartej bankowości, wchodzi do Polski
0 0 0
02.08.2021 (13:22) informacja prasowa

Duński fintech Aiia właśnie rozszerzył swoją działalność na Polskę. Aiia ma ambicje, aby uruchomić i rozwinąć nowe usługi oparte o otwartą bankowość, udostępniając jej pełny potencjał polskim konsumentom.

Od ponad dziesięciu lat Aiia kształtuje otwartą bankowość w Europie, zbudowała fundament dla setek usług finansowych w krajach skandynawskich. Obecnie platforma jest dostępna dla około 337 milionów Europejczyków, ma ponad 2,7 tys. obsługiwanych banków w 21 krajach Europy, przetwarza ponad 10 milionów loginów bankowych i ponad milion płatności z konta na konto każdego miesiąca dla dużych banków i operatorów płatności e-commerce. Aiia spodziewa się, że pod koniec roku liczba dokonanych płatności wzrośnie dziesięciokrotnie.

Teraz firma zaoferuje swoją platformę otwartej bankowości także przedsiębiorstwom i instytucjom finansowym w Polsce. Dzięki niej będą one mogły oferować płatności z konta na konto czy integrować dane finansowe bezpośrednio w swoich usługach. To pozwoli sprostać nowym wymaganiom klientów i zaoferować dostęp do innowacyjnych usług.

„Tworząc naszą platformę kierowaliśmy się kilkoma podstawowymi zasadami: zapewnieniu poufności danych już na etapie projektowym, przedłożeniu jakości nad ilością – dążymy do jak najszerszej obecności na danym rynku zanim wejdziemy na kolejne oraz zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa i zgodności z obowiązującymi w danym kraju przepisami i regulacjami. Dzięki temu zbudowaliśmy platformę, która oferuje konsumentom zupełnie nowe doświadczenia w zakresie otwartej bankowości i wspiera powstawanie innowacyjnych rozwiązań finansowych. Polska jest bardzo perspektywicznym rynkiem, na którym widzimy ogromny potencjał rozwoju. Wskazuje na to duże zainteresowanie konsumentów i firm nowoczesnymi usługami finansowymi” – mówi Rune Mai, CEO i współzałożyciel Aiia.

Wspierana przez duńskie instytucje finansowe Danske Bank i największy norweski bank DNB, Aiia chce zapewnić polskim konsumentom proste, wygodne i otwarte usługi finansowe. Platforma udostępniona przez Aiia daje możliwość korzystania z natychmiastowych i bezpiecznych płatności bezpośrednio z konta bankowego, bez konieczności wpisywania danych kart kredytowych czy używania bramek płatności. Umożliwia też podgląd wielu kont bankowych w jednej aplikacji, oraz lepsze wykorzystanie danych finansowych, łącząc je z nowymi usługami finansowymi, pojawiającymi się na rynku.

Aiia – jak otworzyć Otwartą Bankowość?

Nie ma wątpliwości, że potencjał otwartej bankowości jest ogromny. Dzięki niej wkrótce możliwe będzie uruchomienie zupełnie nowych usług finansowych czy błyskawicznych płatności. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonymi przez Icon Consulting przewiduje się, że do 2027 roku korzystanie z kart kredytowych w transakcjach on-line zmniejszy się o 37%. To samo badanie przewiduje, że płatności z konta na konto (A2A) w czasie rzeczywistym będą jedną z trzech najpopularniejszych metod płatności w 2022 roku[1]. Jednak pomimo nacisków legislacyjnych i rosnących wymagań klientów droga do pełnego otwarcia otwartej bankowości nie była prosta. Przestarzałe systemy i błędna interpretacja przepisów stworzyły przeszkody, które utrudniają firmom i konsumentom pełne korzystanie z jej zalet. Aby upewnić się, że otwarta bankowość odniesie sukces, Aiia na wczesnym etapie podjęła współpracę z instytucjami finansowymi i regulatorami.

Dzięki silnej pozycji w krajach nordyckich takich jak Dania, Szwecja, Norwegia i Finlandia i zebranemu doświadczeniu, teraz Aiia może rozszerzyć swoją działalność na kolejne kraje. Oprócz Polski będą to także inne kraje europejskie o podobnym potencjale rozwoju, jak Holandia, Estonia, Litwa i Łotwa.

Badania pokazują, że rosnące oczekiwania cyfrowych konsumentów dotyczące nowych usług czy funkcjonalności nie są wprowadzane wystarczająco szybko. Fintechy, takie jak Aiia, są w stanie to zmienić. Potrzeba szybkich zmian widoczna jest szczególnie na rynkach wschodzących, takich jak Polska czy Litwa. 45% firm na Litwie uważa, że ​​płatności natychmiastowe są dla nich największą szansą w 2021 roku, natomiast aż 96% respondentów w Polsce pozytywnie ocenia rosnącą rolę cyfryzacji[2].

„Możliwości jakie dajemy w ramach otwartej bankowości prowadzą do możliwości tworzenia nowych usług czy funkcjonalności dla firm i konsumentów oraz bardziej wyrównanych szans dla dostawców usług płatniczych. Jestem pewien, że konsumenci są chętni do korzystania z nowych metod płatności, a firmy czekają na pojawienie się prostych, bezpiecznych i innowacyjnych usług. Nadszedł czas, aby obniżyć wysokie koszty związane z opłatami transakcyjnymi i zapewnić lepsze doświadczenia z używania otwartej bankowości wszystkim stronom” – dodaje Rune Mai, CEO i współzałożyciel Aiia.

[1] https://iconsolutions.com/research/payments/

[2] https://investlithuania.com/fintech-report-2020-2021/ , https://newsroom.mastercard.com/eu/pl/news-briefs/badanie-mastercard-w-pandemii-polacy-czesciej-korzystaja-z-cyfrowej-bankowosci/

Źródło: Aiia