Jak spędzają wolny czas najzamożniejsi Polacy?
Zbliża się kolejna majówka – warto więc może zająć się troche
swobodniejszymi tematami. Noble Concierge, prestiżowy asystent, którego
obsługa od lat uzupełnia ofertę dla klientów private banking w Noble
Banku, prezentuje wnioski i najciekawsze trendy w zakresie planowania
wolnego czasu przez najbogatszych Polaków. Co wolą zlecić asystentowi, a
co zaplanować sami, gdzie najchętniej spędzają wakacje, jakich
prezentów poszukują i ile są gotowi na nie wydać, jakie wydarzenia
cieszą się wśród nich dużym zainteresowaniem, jakie mają pasje? Na te i
wiele innych pytań odpowiedź znają ci, którzy na co dzień spełniają
setki życzeń najzamożniejszych Klientów, wspierając ich w organizacji
czasu z najbliższymi i realizacji marzeń – zespół Noble Concierge,
dostępny 24 godziny na dobe, 7 dni w tygodniu.
Kim są najbogatsi Polacy?
Wzrost zamoznosci Polakow bardzo mocno wpłynął na rozwoj rynku dobr
luksusowych oraz kreacje nowych usług. Szacuje sie, ze do roku 2017
liczba klientow zamożnych i bogatych w Polsce siegnie 1.153 tys., a ich
łaczny dochod wzrosnie do ok. 200 mld. zł. Przy czym sama definicja
osoby zamożnej jest dość złożona „Na pewno nie da się zdefiniować
zamożnej osoby w oparciu wyłącznie o widełki kwotowe.
W przypadku niektórych naszych klientów, np. 30/40-latków budujących
biznesy na rynku technologii, piastujących stanowiska top managerskie
czy wolne zawody, potencjał majątkowy może rosnąć praktycznie z dnia na
dzień. Jednocześnie, wielu teoretycznie zamożnych ludzi, np. posiadaczy
nieruchomości, może nie dysponować bieżącymi wolnymi środkami do wydania
i nie żyje wystawnie”- mówi Mariusz Latek, Dyrektor Zarządzający
Obszarem Private Banking z Noble Banku.
Klienci private banking to głównie osoby lokujące kilka milionów
złotych. Ich historie są naprawdę różne. Specyfiką rynku jest fakt, że w
Polsce nie ma jeszcze historii kapitału. Najbogatsi Polacy to głównie
przedsiębiorcy, którzy sami budowali swoje biznesy w ciągu ostatnich 25
lat. Nawet jeśli pierwsi polscy milionerzy zbliżają się już do wieku 60
lat, są zwykle bardzo aktywni zawodowo i niezwykle zajęci. Potrzebują
wsparcia w zarządzaniu majątkiem prywatnym, firmowym, a coraz częściej
także w kwestiach prawnych czy podatkowych i wreszcie – w zarządzaniu
swoim prywatnym czasem. Private bankier staje się często biznesowym
powiernikiem i przyjacielem domu, stoi na straży rodzinnych interesów,
zabezpiecza przyszłość najbliższych. Concierge natomiast jest często
jeszcze bliżej – towarzyszy Klientom w najbardziej codziennych i
niecodziennych sprawach związanych z prywatnym życiem. Można mówić o
pewnym zróżnicowaniu profilu osób bardzo zamożnych w różnych miastach,
np. w Warszawie notuje się większą niż gdzie indziej reprezentację
wolnych zawodów i top managementu, podczas gdy w pozostałych regionach
znaczną większość stanowią prywatni przedsiębiorcy. Ważnym trendem jest
na pewno rosnące zapotrzebowanie na luksusowe dobra i usługi także poza
stolicą.
Czas – największy luksus
Co łączy wszystkich tych ludzi? Bardzo świadome podejście do
gospodarowania swoim czasem, szczególnie prywatnym. „Obserwujemy dwie
strony tego zjawiska, obie składają się na coraz większe zapotrzebowanie
na usługi takie jak nasze. Z jednej strony: klienci chcą maksymalnie
oszczędzać czas tam, gdzie nie muszą sami go na coś poświęcać lub gdzie
po prostu go nie mają. Bardzo często zlecają nam pomoc w pozornie
prostych i tanich, ale wymagających np. wykonania wielu telefonów,
porównania ofert czy skoordynowania kilku osób, kwestiach codziennych –
od zamówienia taksówki w czasie, gdy siedzą jeszcze na spotkaniu
(dyskretny sms do Concierge), przez znalezienie zajęć angielskiego czy
baletu dla córki, zestawienie kilku ofert cateringu, odwiezienie do
pralni wymagających specjalnego czyszczenia rzeczy, po odbiór
tortuwzabieganym dniu rodzinnej imprezy lub znalezienie odpowiedniej
ekipy do drobnych poprawek remontowych” – mówi Edyta Brykała, Prezes
Zarządu Noble Concierge.
„Z drugiej strony natomiast: ten wolny czas, który mają, nasi Klienci
chcą coraz bardziej wykorzystać, a wręcz celebrować. Po części traktują
go jako nagrodę dla siebie, a po części wpisuje się to w kolejne
zjawisko w tej grupie – coraz większą koncentrację na rodzinie i
bliskich. Czasy, gdy w dobrym tonie było spędzanie weekendów i wieczorów
na „robieniu biznesu” mijają.
Dziś czas prywatny jest świętością, a zamożni ludzie chcą w niego
inwestować – by gromadzić doznania, korzystać z życia, poszerzać
horyzonty swoje i swoich dzieci. Stąd: ogromna ilość zleceń dla Noble
Concierge dotyczy organizowania urlopów, podróży, weekendowych wyjazdów,
czasu związanego z pasjami, rodzinnych uroczystości czy wyjątkowych
prezentów dla najbliższych” – dodaje.
Nie lubią czekać
Wyniki badań przeprowadzonych przez Noble Concierge wskazują, że
powodem, dla którego zamożni Polacy bardzo często sięgają po słuchawkę,
by zlecić jakieś zadanie, jest fakt, że nie są przyzwyczajeni do
czekania. I szybko się niecierpliwią. Chcą każdą rzecz załatwić szybko,
bez niepewności, mieć ją zorganizowaną od razu – tak jak działają w
biznesie. I tak, wymagający Klienci wysoce cenią sobie pomoc zarówno w
codziennych obowiązkach – jak umówienie od ręki niani czy lekcji tańca
dla dzieci, jak i przy okazji większych przedsięwzięć: np. czasochłonnym
wyszukiwaniu połączeń na przysłowiowej trasie Warszawa-Miami, czy
zdobyciu niedostępnych nigdzie biletów na koncert ulubionego artysty.
Lubią mieć też poczucie bezpieczeństwa w wypadku nagłych zdarzeń – w
razie natychmiastowej potrzeby zorganizowania domowej wizyty lekarskiej
czy pozyskania jak najszybciej np. niedostępnego w Polsce wydania
zagranicznej prasy z konkretnego dnia.
Proszę „to samo co zawsze”
Tym, co szczególnie cenią Klienci Concierge jest doskonała znajomość ich
przyzwyczajeń. Często zamawiając w biegu usługi posługują się
stwierdzeniami typu „to samo co zawsze”, „garnitur taki jak zawsze”,
„kolacja i wino takie jak zawsze”, „niech taksówka czeka tam gdzie
ostatnio”. Bezcenna jest dla nich osoba, która w lot rozumie takie
sformułowania, dodatkowo pamięta o najważniejszych wydarzeniach z życia
rodzinnego klienta: urodzinach żony czy Dniu Dziecka, i sama wychodzi z
propozycją upominku lub pomysłem na uczczenie danego święta. A jest to
możliwe dzięki dokładnemu poznaniu preferencji klienta, o których
powinno się pamiętać w przyszłości. W zawód konsultantów wpisana jest
nadzwyczajna dyskrecja i indywidualne podejście do każdego klienta.
Podróż życia
W ostatnich latach największym powodzeniem cieszy się oferta związana z organizacją podróży.
W samym Noble Concierge działa już osobny zespół funkcjonujący jak biuro
turystyczne – przygotuje wyprawę szytą na miarę indywidualnych potrzeb i
budżetu, dokona zakupu biletów lotniczych, poleci najlepszy hotel, a
nawet zamówi taksówkę czy limuzynę na drugim końcu świata. Zapewni też
pomoc w odnalezieniu zagubionego bagażu, przesyłek, niezbędne
ubezpieczenia, informację turystyczną (np. przepisy wizowe, opieka
zdrowotna, pogoda, atrakcje) z dowolnego miejsca na świecie. Zamożni
zazwyczaj korzystają z gotowych pakietów wycieczek, ale bardzo często
rozbudowują je o dodatkowe usługi po to, by idealnie je dopasować do
swoich potrzeb. Do najpopularniejszych destynacji w ostatnich latach
należą Nowy Jork, Dubaj, Laponia i Finlandia. W ubiegłym roku, ale jak
widzimy i w tym, są to także Japonia i Oman.
Bywa, że Klienci proszą asystenta o skontaktowanie się w danym języku z hotelową recepcją,
by przedłużyć dobę, zorganizować lód do szampana w pokoju lub zamówić
taxi. Niekiedy potrzebują wsparcia w odnalezieniu się w nieznanym
mieście, czy nawetna pustyni podczas przejażdżki quadem.
Korzystając z Concierge przy planowaniu wyjazdu Klienci szczególną uwagę
zwracają na swoją drugą pasję: podróże kulinarne. Zawsze chcą wiedzieć,
które restauracje cieszą się najlepszą renomą – nieważne czy są w swoim
rodzinnym mieście, czy po drugiej stronie kuli ziemskiej. Lubią mieć
możliwość szybkiego zarezerwowania stolika w restauracjach, w których na
miejsce czeka się miesiącami. Z drugiej strony, jeśli chcą zorganizować
wyjątkowe przyjęcie u siebie – proszą o zarekomendowanie najlepszego
szefa kuchni, który przygotuje niezapomnianą ucztę lub dyskretnie
przyrządzi wieczór z popisowymi potrawami pani domu.
Gwiazdka z nieba
Zamożni ludzie w Polsce, jak wszędzie na świecie, szukają rzeczy i
przeżyć unikalnych Chcą spełniać marzenia i pozwalać sobie na rzeczy
pozornie nieosiągalne. Dlatego prośba
o zorganizowanie ekskluzywnego spotkania z gwiazdą po koncercie,
zaaranżowanie prywatnego spotkania ze znanym projektantem i uszycie
przez niego sukni czy o wynajem unikatowego modelu Ferrari podczas
wakacji w Dubaju nikogo już nie zdziwią – wiele z równie
ekstrawaganckich zleceń zakończyło się sukcesem organizacyjnym.
Jeśli chodzi o usługi trudno osiągalne, Klienci doceniają także klubowy
charakter usług, dostępnych tylko dla wybranego grona. Interesuje ich
dostęp do miejsc, wydarzeń czy zakupów w specjalnym trybie –
przedpremiery nowych modeli samochodów, pokazy specjalne kolekcji,
otwarcia VIP restauracji, ale też specjalne zniżki, spotkania dla
szczególnych klientów itd. Zorganizowanie prywatnego „midnight shopping”
w ekskluzywnych butikach, zdobycie zaproszenia na przedpremierowy pokaz
najnowszych technologii czy wejścia do kuchni w najmodniejszej
restauracji to zlecenia na porządku dziennym.
W ostatnim roku do wydarzeń, które cieszyły się szczególnym
zainteresowaniem zaliczyć można np.: British Fashion Awards, wiedeński
koncert noworoczny, festiwale filmowe w Berlinie i Cannes. Rokrocznie
wielu Klientów chętnie wyjeżdża na koncerty muzyczne gwiazd, które nie
planują przyjazdu w najbliższym czasie do Polski. W tym roku największa
grupa klientów zainteresowana jest oczywiście londyńskim koncertem
Adele.
Miłość
I wreszcie, co ciekawe, bardzo wyraźnym trendem obserwowanym wśród
klientów usług concierge, jest szczególne zaangażowanie w organizację
wydarzeń romantycznych. Kategoria zadań zlecanych przez panów-klientów, z
myślą o uszczęśliwieniu ich wybranek, jest z roku na rok coraz szersza i
coraz bardziej pojemna kwotowo. Noble Concierge zdarzało się już np.
organizować zaręczyny w windzie na nowojorskim Manhattanie, rozwieszać
banner przeprosinowy na zagranicznym lotnisku, aranżować występ
orkiestry na dachu w egzotycznym kurorcie czy łagodzić „napięte”
sytuacje dostarczając najpiękniejszy bukiet świeżych kwiatów, bez
różnicy czy do Aten czy Gołdapi. Pojawiają się także spektakularne
zlecenia prezentowe – wśród nich np. zorganizowanie indywidualnych
nocnych zakupów w jednym z luksusowych damskich butików w Warszawie, w
towarzystwie karty kredytowej męża oraz konsultantki, która miała go
powiadomić dopiero gdy kwota przekroczyłaby 50 tysięcy złotych.
Jak to działa i ile kosztuje?
Zespół Noble Concierge liczy 30 osób, a konsultanci są dostępni pod
telefonem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Do szczęśliwców
korzystających na co dzień z ich obsługi należą Klienci Noble Banku.
Dodatkowo abonament jest również dostępny w ofercie otwartej – za opłatą
6 tysięcy złotych rocznie, przy czym nie ma ograniczeń co do
częstotliwości czy zakresu jej użytkowania. Wyjątkowa karta „klucz, poza
zapewnianiem pomocy konsultanta ma dodatkowe zalety – uprawnia do
specjalnego traktowania w wielu najlepszych restauracjach, klubach i
różnego rodzaju najmodniejszych miejscach w Polsce i na świecie bez
dodatkowych opłat. Opłacie podlega jedynie wybrana przez Klienta usługa,
a czas i praca, które Noble Concierge włożył, by znaleźć rozwiązanie i
spełnić życzenie swojego klienta, są już ujęte w abonamencie.
Źródło: Getin Noble Bank