Revolut, globalna aplikacja finansowa, umacnia pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Cyfrowy bank osiągnął dziś ważne kamienie milowe, m.in. przekroczył próg 10 mln klientów w regionie (CEE). Firma procesuje dla klientów w Europie Środkowo-Wschodniej ponad 138 mln transakcji miesięcznie – to o 67% więcej niż średnio w ciągu poprzednich 12 miesięcy. Wzrost liczby kart fizycznych, wirtualnych i wirtualnych ze zmiennym numerem, których klienci używają już w liczbie 50 mln (na dzień 30 września 2023), świadczy o istotnym wkładzie Revolut w rozwój gospodarki cyfrowej.

Europejski Revolut Bank świętuje kamienie milowe także na lokalnych rynkach, firma przekroczyła właśnie barierę 3 mln klientów w Polsce, 3 mln klientów w Rumunii i 1 mln klientów na Węgrzech. W regionie CEE bank poszerza swoja bazę klientów na 11 rynkach: Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Estonii, Węgrzech, Łotwie, Litwie, Polsce, Rumunii, Słowacji i Słowenii. Co istotne, miliony klientów używają Revolut jako głównego konta do codziennych płatności. Od przelewów międzynarodowych i wymiany walut, przez budżetowanie i oszczędzanie, po konta wspólne i konta dla dzieci, Revolut pełni rolę centrum rodzinnych finansów.

Choć liderem w Unii Europejskiej, z ponad 3 mln klientów i wzrostem o 39% w ciągu minionych 12 miesięcy, jest Rumunia, to tuż za nią z ponad 3 mln klientów i (szybszym) wzrostem o 48% w tym samym okresie, plasuje się Polska. Obydwa kraje zajmują miejsce na globalnym podium za macierzystym rynkiem Revolut, Wielką Brytanią. W regionie CEE kolejnymi dużymi rynkami są Węgry (ponad 1 mln klientów), Bułgaria (670 tys. klientów) i Czechy (ponad 600 tys. klientów).

Popularność cyfrowej bankowości w regionie Europy Środkowo-Wschodniej mogą tłumaczyć najnowsze badania przeprowadzone przez firmę badawczą Dynata na zlecenie Revolut. Blisko połowa respondentów w regionie preferuje banki cyfrowe: 34% ceni je za elastyczność, a 12% za lepszą kontrolę nad własnymi środkami. Jedna trzecia respondentów nie chce wybierać – woli korzystać zarówno z tradycyjnego banku z fizycznymi oddziałami, jak i z cyfrowego banku w smartfonie. Zaledwie 12% nadal wybiera tradycyjny bank z fizycznymi oddziałami, bo umożliwia kontakt z żywym konsultantem i otrzymanie od niego fachowej porady.

“Revolut umacnia swoją pozycję jako wiodący bank cyfrowy w Europie Środkowo-Wschodniej i szybko rosnący europejski bank w krajach UE. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, którym obdarzają nas klienci i nasi partnerzy. Z dumą obserwujemy też wpływ jaki oferta Revolut wywiera w regionie na włączenie finansowe konsumentów, rozwój gospodarki cyfrowej, innowacji i konkurencyjności na rynku finansowym. Poszerzenie bazy klientów Revolut Bank w regionie CEE o 43% w ciągu roku, to dla nas duże osiągnięcie. Naszym celem jest dotarcie z ofertą do kolejnych milionów osób w Europie Środkowo-Wschodniej w najbliższych tygodniach i miesiącach” – powiedział Joe Heneghan, CEO w Revolut Bank.

“Revolut ma prostą misję: odblokować potencjał gospodarki bez barier dla każdego. Takimi barierami często jest cena, niezrozumiałe produkty, długotrwałe procesy, niejasne zasady. W tym roku zrobiliśmy kolejny krok w stronę inkluzywności łącząc 10 milionów klientów w Europie Środkowo-Wschodniej w jednym ekosystemie. Według naszych danych, 40% konsumentów w regionie CEE rozważyłoby inwestowanie w akcje, kryptowaluty i ETF-y, a 16% posiada co najmniej jedno konto oszczędnościowe w banku cyfrowym. Obserwujemy wzrost zaufania klientów do fintechów i banków cyfrowych, takich jak Revolut – to dodaje nam skrzydeł do dalszych innowacji i rozwijania oferty” – powiedział Wiktor Stopa, Head of Growth w Revolut.

“Kluczowym dla Revolut trendem w Polsce jest dynamiczny wzrost liczby klientów bankowości mobilnej, sprzyja także naszemu wzrostowi. W ciągu ostatnich 12 miesięcy aplikacja Revolut była najczęściej pobieraną aplikacją finansową nad Wisłą, co przełożyło się na 48% wzrost liczby klientów. Zaufało nam kolejnych 960 tys. osób, a społeczność klientów przekroczyła 3 mln. Wyzwaniami, na które reagowaliśmy, były inflacja – stale podwyższamy oprocentowanie naszych kont oszczędnościowych w zł i w €, wojna za wschodnią granicą – prowadzimy kolejne zbiórki na pomoc Ukrainie z naszymi partnerami PCK, PAH i Fundacją Siepomaga, oraz rosnące ryzyko oszustw – uruchomiliśmy kurs edukacyjny nt. przeciwdziałania fraudom w aplikacji Revolut” – powiedział Stefan Bogucki, Communications Manager Revolut w Polsce.

Revolut powstał w Londynie w 2015 r. i z początku oferował przelewy międzynarodowe i wymianę walut po konkurencyjnym kursie. Dziś ponad 35 milionów klientów na świecie korzysta z aplikacji i innowacyjnych usług takich jak: błyskawiczne i darmowe przelewy międzynarodowe z Revolut na Revolut, karty wirtualne ze zmiennym numerem do bezpiecznych zakupów w Internecie, konta wspólne i konta dla dzieci Revolut

Ciekawostki Revolut z rynków CEE:

  • Litwa (465 tys. klientów), trwa rekrutacja ekspertów do zespołu kredytów hipotecznych; europejska siedziba Revolut Bank Europe,
  • Rumunia (3 mln klientów), w top 3 największych banków w Rumunii ze względu na liczbę klientów,
  • Polska (3 mln klientów), trzy polskie miasta – Warszawa, Kraków i Wrocław, znajdują się w top 10 największych miast Revolut ze względu na liczbę klientów w regionie CEE; często pierwszy rynek, na który Revolut wprowadza nowe usługi, np. kredyt ratalny Pay Later (BNPL) czy oprocentowane konta oszczędnościowe w PLN i EUR,
  • Węgry (1 mln klientów), Revolut bije rekordy popularności w Budapeszcie, to tam mieszka 36% spośród klientów Revolut na Węgrzech,
  • Bułgaria (670 tys. klientów) notuje wyższe tempo wzrostu niż średnia w regionie, liczba klientów w Bułgarii wzrosła o 47% w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
  • Czechy (600 tys. klientów) to pierwszy rynek w Europie, na którym Revolut zaoferował elastycznie oprocentowane konta (Money Market Funds). Czesi wykonali ponad 27 mln transakcji kartami w ciągu ostatnich 12 miesięcy – o 55% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej (połowa z nich była realizowana lokalnie, co dowodzi, że Revolut zyskuje w Czechach rolę konta głównego). Klienci w Czechach doceniają też bezpieczeństwo zakupów w Internecie z wirtualną kartą ze zmiennym numerem – zużyli blisko 2 mln takich kart (dwukrotnie więcej niż rok wcześniej),
  • Chorwacja (360 tys. klientów), mieszkańcy Chorwacji dokonali ponad 12 mln transakcji kartami Revolut w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 57% więcej niż tym samym okresie rok wcześniej. Dwie trzecie tych transakcji dokonanych zostało lokalnie w kraju (co dowodzi, że Revolut zyskuje w Chorwacji rolę konta głównego do codziennych zakupów). Chorwaci też doceniają bezpieczeństwo zakupów w Internecie z wirtualnymi kartami ze zmiennym numerem, wygenerowali ich 1,2 mln (dwukrotnie więcej niż rok wcześniej),
  • Słowacja (204 tys. klientów), mieszkańcy Słowacji dokonali blisko 10 million transakcji kartami Revolut w ciągu ostatnich 12 miesięcy, o 71% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Połowa spośród nich była płatnościami lokalnymi. Słowacy wygenerowali ponad 700 tys. kart wirtualnych ze zmiennym numerem (ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej),
  • Słowenia (116 tys. klientów), Słoweńcy zrealizowali blisko 6 mln transakcji kartami Revolut w ciągu ostatnich 12 miesięcy, o 67% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Dwie trzecie spośród nich była transakcjami lokalnymi w kraju. Słoweńcy użyli kart wirtualnych ze zmiennym numerem podczas zakupów w Internecie ponad 450 tys. razy (ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej).

Top 10 największych miast Revolut według liczby klientów w regionie CEE:

  • Bukareszt (590 tys.),
  • Warszawa (360 tys.),
  • Budapeszt (356 tys.),
  • Sofia (270 tys.),
  • Wilno (173 tys.),
  • Kraków (165 tys.),
  • Wrocław (152 tys.),
  • Ryga (138 tys.),
  • Praga (124 tys.),
  • Zagrzeb (117 tys).

Revolut operuje w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej (tak jak w całym regionie Europejskiego Obszaru Gospodarczego) jako europejski bank z siedzibą w Wilnie (Litwa), posiadający pełną licencję bankową przyznaną przez Europejski Bank Centralny (ECB) i nadzorowany przez Bank Litwy (BoL).

Źródło: Revolut